طراحی اپلیکیشن موبایل با گوگل راحت تر میشود
گوگل در حال راه اندازی یک مجموعه جدید از ابزارهای طراحی است تا طراحان و
توسعه دهندگان اپلیکیشن های موبایل، راحت تر بتوانند به پیاده سازی ایده
های خود بپردازند. این اقدام تا حدی، گسترش تلاش های گوگل در بخش متریال دیزاین
است که ۲ سال پیش به عنوان روشی جدید برای طراحی نرم افزار روی پلتفرم های
لمسی عرضه شد. ولی برای گوگل، اهمیت متریال بیشتر برای تعامل کاربری است
تا زیبایی آن. به عنوان بخشی از این تلاش، گوگل در حال گسترش بخش آموزشی
خود در مبحث چگونگی کار با متریال و ساخت برخی ابزارهای همکاری است که می
توانند مفید باشند، حتی اگر شما علاقه مند به فلسفه طراحی برنامه گوگل
نباشید.
اولین ابزار معرفی شده Gallery
نام دارد که خود شامل مجموعه ابزاری است که همانند یک گیت هاب (GitHub)
برای طراحان عمل می کند. در واقع کار به اشتراک گذاری، نظر دادن و آپلود
کردن دیزاین ها را برای افراد ساده تر می کند. به علاوه این که نوعی ورژن
کنترل -چیزی شبیه به گیت برای برنامه نویسان- نیز به همراه دارد که
بتوانید، تکرار و بازگویی های متفاوت از کاری که انجام می دهید را اضافه
کنید و به راحتی آن ها را پیدا کنید. همچنین یک لایه پرزینتیشن دارد که به
آسانی بتوانید لینک تحت وب کار خود را منتشر کنید، به جای این که PDF و یا
فولدر دراپ باکس ایده تان را ارسال کنید.
الهام گرفته شده از متریال دیزاین است، اما برای هر چیزی جواب می دهد
این
جالب ترین ابزاری است که گوگل در حال ساخت آن است. به این دلیل که ایده ها
و ابزارهایی که مهندسان به طور مداوم در کار خود استفاده می کنند را می
گیرد و آن ها را به افراد خلاق تر می دهد. (این چیزی است که ممکن است
فرآیند تازه کردن نام تجاری ما را کمی ساده تر هم کرده باشد.)
در کنار ابزار Gallery، ابزار دیگری تحت عنوان Remixer
قرار دارد که به سازندگان اپلیکیشن اجازه می دهد تا پیش-نسخه هایی از اپ
هایشان بسازند که قابلیت تعامل مستقیم را داشته باشند. پس شما به راحتی می
توانید هم دیزاین را نمایش دهید و هم آن را از روی دیوایس یا وب سایت خود
تغییر دهید. Stage را
نیز به این لیست اضافه کنید که به سرعت بخشیدن به پروسه ی خلق پیش-نسخه
کمک می کند و به طراحان اجازه ی آزمایش حرکت دمو را در اپلیکیشن خود در
مراحل پیش تر می دهد. به طور کلی قابلیت های ابزارهای قبلی گوگل (Pixate و
Form) را با هم تلفیق میکند.
همه ی این ها به نظر خیلی جذاب می آیند که همین طور هم هست! ولی جذاب به
شیوه ای جالب که به دیزاینرها قابلیت دست کاری ظاهری و کارایی پروژه
هایشان را می دهد. اگرچه این ابزارها به طور انحصاری برای افرادی که تلاش
برای کار با متریال دیزاین دارند، نیست. ولی آن ها نیز از همین فسفه الهام
می گیرند. ایده یکپارچه سازی حرکت و احساس برنامه ها در فرایند اولیه طراحی
از ضرورت های متریال است و احتمالا یکی از دلایل گوگل برای ساختن این
ابزارها است.
همه چیزهایی که ما به طور سنتی از متریال دیزاین انتظار داریم یعنی
دستورالعمل های ساختن کلیدها و تب ها و سایر مسایل از طرف گوگل ساخته و
پرداخته شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. اما اهمییت واقعی متریال
دیزاین در این است که نرم افزار چطور تقریبا به صورت یک شیء فیزیکی عمل می
کند. به این فلسفه ی طراحی به عنوان یک اسکیومورفیسم برعکس نگاه کنید.
اجسام دیجیتال که دنبال کننده قوانین فیزیکی هستند، ولی قوانینی که به صورت
بومی در دنیای دیجیتال وجود دارند. همان طور که استیو جابز گفت:
Copyright 2006-2019 Web Designed By Nikan Engineers Group ©