» » الگوریتم پاندا در موتور جستجو گوگل

مقالات

الگوریتم پاندا در موتور جستجو گوگل

الگوریتم پاندا در موتور جستجو گوگل

الگوریتم پاندا در موتور جستجو گوگل:
پاندا برای اولین بار در 23 فوریه 2011 راه اندازی شد. این یک اتفاق بزرگ بود. هدف پاندا تلاش برای نمایش سایت های با کیفیت بالا در رتبه های بالاتر نتایج جستجو بود و کاهش رتبه سایت هایی که ممکن بود کیفیت پایین تری داشته باشند. تغییرات ایجاد شده توسط این الگوریتم بدون نام بود تا اینکه برای اولین بار بیرون آمد و بسیاری از ما آن را به روز رسانی کشاورز"Farmer"نامیدیم به دلیل اینکه به نظر می رسید که تاثیر می گذارد بر مزارع محتوا. (مزارعمحتوا سایتهایی هستند که اطلاعات را از منابع مختلف زیادی جمع آوری می کنند و اغلب اطلاعات را از سایت های دیگر سرقت می کنند, به منظور ایجاد تعداد زیادی از صفحات تنها با هدف بدست آوردن رتبه خوب در گوگل برای بسیاری از کلمات کلیدی مختلف.) با این حال, پاندا روی تعداد زیادی از سایت ها تاثیر گذاشت. این الگوریتم تغییر دهنده در نهایت به صورت رسمی به یادبود یکی از سازندگان آن ناونیت پاندا(Navneet Panda)نامیده شد.
هنگامی که پاندا برای اولین بار اتفاق افتاد, بسیاری از سئوکار ها در انجمن های گفتگو تصور می کردند که این الگوریتم سایت های حاویbacklinkهای غیر طبیعی را هدف قرار داده است. به هر حال مشخص شد که لینک ها بخشی از الگوریتم پاندا نیستند. این الگوریتم فقط دربارهکیفیتمحتوای سایتها می باشد.
در اغلب موارد, سایت هایی که توسط پاندا تحت تاثیر قرار گرفتند به سختی ضربه خوردند. اما به ندرت سایت هایی نیز دیده شده که در تاریخ یکی از به روز رسانی های پاندا ضربه کمی خورده اند. پاندا گرایش دارد که در حد یک سایت تاثیر گذار باشد یعنی فقط یک صفحه خاص از سایت را به پایین نتایج گوگل منتقل نمی کند, اما در عوض گوگل کل سایت را با کیفیت پایین در نظر می گیرد. هر چند در برخی موارد پاندا تنها یک بخش از یک سایت را تحت تاثیر قرار می دهد مانند یک وبلاگ خبری یا یک ساب دامنه منحصر به فرد.
چک لیستی برای تعیین کیفیت محتوای وب سایت (سوالات زیر را در مورد متن های سایت تان از خود بپرسید):
آیا شما به اطلاعات ارائه شده در این مقاله اعتماد کردید؟
آیا این مقاله توسط یک متخصص و یا یک علاقمند آشنا با موضوع آن نوشته شده و یا این مقاله در اصل و طبیعت آن کم عمق و ضعیف است؟
آیا سایت تکراری است, شامل تداخل می باشد و یا مقالات زائد و بی فایده با موضوعات یکسان یا مشابه همراه با تغییرات جزئی کلمات کلیدی متفاوت می باشد؟
آیا در درج اطلاعات کارت های بانکی برای پرداخت آنلاین راحت بودید؟
آیا این مقاله اشتباهات املایی, خطاهای کوچک و یا واقعی دارد؟
آیا این موضوعات بر اساس منافع واقعی خوانندگان وب سایت تولید شده اند یا توسط سایت های تولید محتوا بر اساس حدس جهت ارتقا در موتورهای جستجو می باشند؟
آیا این مقاله محتوا و اطلاعات اوریجینال, گزارش اوریجینال, تحقیقات اوریجینال, یا تجزیه و تحلیل اوریجینال را ارائه می کند؟
آیا این صفحه ارزش قابل توجه و خوبی در مقایسه با دیگر صفحات در نتایج جستجو ارائه می کند؟
چقدر کنترل کیفیت بر روی محتوا انجام می شود؟
آیا این مقاله دو سمت یک داستان را توصیف می کند (بیطرفانه می باشد)؟
آیا این سایت یک مرجع و مولف شناخته شده در مورد این موضوع می باشد؟
آیا محتوا تولید انبوه شده است و یا برون سپاری شده به تعداد زیادی از سازندگان, و یا در سراسر یک شبکه بزرگ از سایت ها گسترش یافته, به طوری که به آن صفحات منحصر به فرد یا سایت ها توجه یا مراقبت زیادی نمی شود؟
آیا مقاله به خوبی ویرایش شده یا به نظر درهم و برهم می آید و با عجله تولید شده است؟
برای یک پرس و جو مهم مرتبط, به اطلاعات این سایت اعتماد می کنید؟
آیا شما این سایت را به عنوان یک منبع معتبر می شناسید در زمانی که نامش بیان می شود؟
آیا این مقاله توضیحات کامل و جامعی از موضوع ارائه می کند؟
آیا این مقاله شامل تجزیه و تحلیل های روشن و خردمندانه و یا اطلاعات جالب می باشد که واضح و آشکار است؟
آیا این صفحه از نوع صفحاتی می باشد که شما آن را نشانه گذاری می کنید(bookmark),با دوست خود به اشتراک می گذارید یا این صفحه را پیشنهاد می کنید؟
آیا این مقاله محتوی مقدار بیش از حد از تبلیغات می باشد که منجر به منحرف کردن و یا تداخل با محتوای اصلی می شود؟
آیا انتظار دارید که این مقاله را در یک مجله چاپ شده, یک دانشنامه و یا یک کتاب ببینید؟
آیا این مقاله کوتاه, بی اساس و یا در غیر اینصورت فاقد جزئیات مفید می باشد؟
آیا این مقاله با دقت فراوان و توجه به جزئیات تولید شده و یا با توجه کمتر به جزئیات؟
آیا کاربران زمانی که صفحات این سایت را ببیند, شکایت می کنند؟
لیست بالا بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد. این پرسش ها لزوما به این معنی نیست که گوگل تلاش می کند توسط الگوریتم هایش بفهمد که مقالات شما جالب و یا عادلانه هستند. در عوض این پرسش ها می توانند کمک کنند تا میزان امتیازدهی کاربرای واقعی به کیفیت سایت شما مشخص شود. هیچ کس واقعا همه فاکتور ها و عواملی که گوگل برای تعیین کیفیت سایت شما از طریق پاندا استفاده می کند را نمی داند. در نهایت تمام تمرکز بر ایجاد بهترین وب سایت ممکن برای کاربران شما می باشد. همچنین مهم است که فقط بهترین اطلاعات و مقالات و در واقع بهترین های خود را به گوگل بدهید تا ایندکس شوند. چند عامل هستند که همگان بر اهمیت آنها در رابطه با الگوریتم پاندا اذعان دارند و در زیر به توضح این عوامل می پردازیم:
محتوای ضعیف و ناقص(Thin content):
یک صفحه ضعیف به صفحه ای می گویند که برای شخصی که آن را می خواند بسیار کم و یا هیچ سودی ندارد و در واقع ارزش آن صفحه پایین می باشد. این لزوما به این معنی نیست که یک صفحه حتما باید یک تعداد معینی از کلمات داشته باشد, اما اغلب صفحات با تعداد لغات کم خیلی مفید و سودمند نیستند. اگر شما تعداد صفحات زیادی روی وب سایت خود دارید که شامل یک یا دو جمله هستند و این صفحات همگی در گوگل ایندکس شده اند, بنابراین الگوریتم پاندا ممکن است تشخیص دهد که اکثر صفحات ایندکس شده شما کیفیت پایینی دارند.
داشتن یک صفحه ضعیف غیر عادی باعث نمی شود که برای شما مشکلاتی توسط پاندا ایجاد شود. اما اگر بخش به اندازه کافی بزرگ از صفحات وب سایت شما برای کاربران مفید نباشد, این اصلا خوب نیست.
محتوای تکراری(Duplicate content):
راه های مختلفی وجود دارد که محتوا و مطالب تکراری می تواند باعث بشود که وب سایت شما به عنوان یک سایت با کیفیت پایین توسط الگوریتم پاندا شناخته شود. اولین راه این است که یک سایت دارای مقدار زیادی از محتوایی باشد که از منابع دیگر روی وب کپی شده باشد. به عنوان مثال شما یک وبلاگ در وب سایت خود دارید و شما این وبلاگ را با مقالاتی که از منابع دیگر گرفته اید پر کرده اید. گوگل خیلی خوب متوجه می شود که شما خالق و سازنده این محتوا نیستید. اگر الگوریتم پاندا بتواند تشخیص دهد که بخش بزرگی از وب سایت شما توسط محتوایی ساخته شده است که در سایت های دیگر نیز وجود دارد, و این موضوع می تواند باعث بشود که پاندا نگاه نامطلوبی به شما بیندازد.
شما همچنین می توانید با مشکل مواجه بشوید در صورتیکه محتوای کپی شده را روی خود وب سایت تان قرار دهید. یک مثال می تواند برای این باشد که یک سایت تعداد زیادی محصولات برای فروش داشته باشد. شاید هر محصول یک صفحه جداگانه برای هر رنگ و سایز داشته باشد. اما همه این صفحات در اصل یکسان هستند. اگر یک محصول در 20 رنگ مختلف و هر کدام از آنها در 6 سایز متفاوت باشد, پس این بدان معنی می باشد که شما 120 صفحه برای یک محصول دارید که همه آنها تقریبا یکسان هستند. حالا تصور کنید که شما 4000 محصول برای فروش دارید. این به این معنی است که شما تقریبا نیم میلیون صفحه در گوگل ایندکس کرده اید در حالی که 4000 صفحه کفایت می کرد. در این نوع وضعیت, راه حل این مشکل استفاده از چیزی است با نام تگ استاندارد(canonical tag).
محتوای با کیفیت پایین(Low-quality content):
وقتی من یک مقاله می نویسم و آن را روی وب سایت خودم منتشر می کنم, تنها نوع اطلاعاتی که من می خواهم در گوگل ارائه کنم, اطلاعاتی می باشد که در نوع خودش بهترین باشد. در گذشته بسیاری از مشاوران سئو به صاحبان وب سایت ها می گفتند که این خیلی مهم است که هر روز یک مطلب روی سایت و یا وبلاگ آن قرار دهید و مطمئن باشید که همیشه با گذاشتن مطالب در گوگل ایندکس می شوید. اما اگر آنچه شما تولید کرده اید برای محتوا کیفیت بالایی نداشته باشد, این می تواند به شما بیشتر آسیب برساند تا برای شما مفید باشد. بسیاری از سوالات ذکر شده در چک لیست بالا, درباره مفید بودن محتوای سایت برای خوانندگان سوال می کند.
به عنوان مثال فرض کنید که من یک وبلاگ درباره سئودارم و هر روز یک تکه کوتاه از مقالات سئو جالب را که به صورت آنلاین مطالعه کرده ام را در وب سایتم مانند وبلاگ منتشر می کنم. آیا گوگل تمایلی به نشان دادن خلاصه مقالات به جستجو کنندگان دارد و یا ترجیح می دهد که مقالات واقعی را به آنها نشان دهد؟ البته مشخص است که خلاصه مقالات من ارزش و فایده مقالات واقعی را ندارد. حالا فرض کنید که من این کار را برای 4 سال انجام داده ام و در حال حاضر سایت من بیش از 4000 صفحه دارد که حاوی اطلاعاتی است که منحصر به فرد نیست و ارزش آن از سایت های با موضوعات مشابه کمتر است.
در مثالی دیگر فرض کنید که من یک لوله کش هستم. و به من گفته شده است که من باید به طور منظم روی سایت مطلب بگذارم, به طوری که می بایست چندین بار در هفته 2 یا 3 پاراگراف درباره چیزهایی مثل "چگونه چکه کردن شیر آب را تعمیر کنیم" یا "چگونه گرفتگی توالت را برطرف کنیم" مطلب می نوشتم. اما من سرم خیلی شلوغ است و زمان زیادی ندارم برای قرار دادن مطالب در وب سایت, بنابراین هر مقاله ای که من نوشته ام شامل کلمات کلیدی در عنوان و چندین بار تکرار آنها در متن مقاله می باشد, اما این محتوا عمق چندانی ندارد و خیلی برای خوانندگان مفید نیست. اگر اکثریت صفحات در سایت من حاوی اطلاعاتی باشد که برای هیچ کس جذاب نباشد, این می تواند نشانه ای باشد از کیفیت پایین سایت در نظر الگوریتم پاندا.
چگونگی بهبود یافتن مجدد رتبه بعد از ضربه خوردن از پاندا:
گوگل تقریبا به صورت ماهانه الگوریتم پاندا را تازه می کند. آنها قبلا هر زمان که الگوریتم تازه(Refresh)می شد آن را اعلام می کردند, اما در حال حاضر فقط تغییرات واقعا بزرگ در الگوریتم پاندا را اعلام می کنند. آنچه در زمان تازه شده الگوریتم پاندا اتفاق می افتد این است که گوگل یک نگاه تازه به همه وب سایت ها در وب می اندازد و کیفیت سایت ها را بر اساس معیار های تازه شده الگوریتم پاندا تعیین می کند. در صورتیکه وب سایت شما قبلا تحت تاثیر منفی از پاندا قرار گرفته باشد و سپس شما تغییراتی در سایت تان ایجاد کرده باشید مانند حذف محتواهای ضعیف و تکراری, بنابراین در زمان تازه سازی پاندا, شما خواهید دید که همه چیز بهبود می یابد. با این حال برای برخی از وب سایت ها تازه سازی پاندا می بایست دو بار اتفاق بیفتد تا بهبود های کامل تری دیده شوند. این موضوع به دلیل آن است که گاهی اوقات چندین ماه برای گوگل طول می کشد تا همه صفحات سایت را مجددا بررسی کند و تغییراتی که ایجاد شده است را تشخیص بدهد.
در حال حاضر به جای فقط تازه شدن الگوریتم, گوگل به روز رسانی نیز برای آنها ارائه می کند. وقتی یک به روز رسانی اتفاق می افتد, این بدان معنی می باشد که گوگل معیارهای خود را برای تعیین کیفیت سایت ها تغییر داده است. در 20 می 2014 گوگل یک به روز رسانی عمده به نام پاندا 4.0 انجام داد. این باعث شد بسیاری از سایت ها تغییرات قابل توجهی را در رابطه با پاندا مشاهده کنند.




 
گروه مهندسین نیکان، با تکیه بر توانایی‌های فنی و تجربیات خود، بهترین شانس
شما برای دستیابی به بهترین نتیجه است.
طراحی سایت، بهینه‌سازی سایت (سئوهاستینگ و دامنه، طراحی
اپلیکیشن موبایل، برندینگ تحت وب و ....
همین حالا با ما تماس بگیرید
۰۲۱-۲۸۴۲۴۲
 

Rated 5/5 based on 2222 reviews
طراحی سایت
Rated 4.5/5 based on 421 reviews

Copyright 2006-2019 Web Designed By Nikan Engineers Group ©