وب سایت ها بر اساس کاربرد و نوع برنامه
نویسی وب به چند دسته تقسیم می شوند که عبارت است از :
طراحی
سایت یکبار انجام میشود و اطلاعات مورد نیاز در داخل آنها قرار می گیرد و پس از آن
برای تغییر در آنها به فردی که
طراحی سایت را به صورت حرفه ای انجام میدهد دارید. زبان
برنامه نویسی و
طراحی سایت حرفه ای اینگونه از سایت ها غالبا HTML و Java
Script هستند که در نوع توسعه یافته تر از CSS نیز بهره گرفته می شود.
از آنجا
که حجم کمتری از کد در
طراحی سایت های ثابت استفاده میشود سرعت
بارگذاری (Loading) بالایی دارند. علاوه براین کاهش حجم کدها که باعث خوانایی
بشتر سایت توسط ربات های جستجوگر میشود از یک سو و کاهش زمان بارگذاری
از سوی دیگر سبب بهینه سازی سایت از لحاظ امتیاز دهی موتورهای جستجو یا
همان "رنکینگ" می شود. سایتهای ثابت قیمت
طراحی سایت پایین تری را نیز
عمدتا نسبت به سایر سایت ها دارند.
عدم
امکان ایجاد تغییر در این نوع از سایت ها توسط افراد عادی علاوه بر
افزایش امنیت سبب بهرهمندی از گرافیک و ظاهری زیبا میشود چرا که همه چیز ثابت است
از جمله متون و اندازه تصاویر و همچنین همه عناصر مکان مشخص و ثابتی را دارند در
نتیجه می توان برای محل قرار گرفتن هر یک از اجزاء بهترین تصمیم را گرفت.
اما از
طرفی نیز عدم امکان ایجاد تغییرات توسط افراد عادی سبب میشود تا امکان بروز
رسانی وب سایت توسط صاحبان و مدیران سایت صلب شود.
نکته: سایتهای ثابت (Static) برای افراد، شرکت ها
و سازمان هایی مناسب است که حداکثر یک یا دو بار در سال نیازمند به تغییر در
بهینه سازی محتوای سایت هستند.
سایتهای
پویا (Dynamic Website): محتوای سایت های داینامیک بعد از
طراحی سایت توسط افراد عادی که
دسترسی به سیستم مدیریت محتوای سایت را داشته باشند قابل تغییر است.
زبان برنامه نویسی وب سایت های پویا میتواند براساس نیاز متفاوت باشد
اما عمدتا از زبان های ASP ، ASP.Net و Php استفاده میشود و از زبانهای
کمکی CSS و Silver light و یا Ajax برای ایجاد قابلیت های ویژه نیز بهره گرفته می شود.
در
اینگونه از سایت ها ابتدا اسکلت سایت توسط فردی که
طراحی سایت را بر عهده دارد
ایجاد میشود و سپس محتوا توسط مدیران سایت ها تغییر میکند مانند فرم قراردادی که
یکبار توسط فردی ایجاد میشود و توسط افراد دیگری بارها تکمیل می شود، از این رو فردی
که
طراحی سایت را انجام میدهد نسبت به محل قرار گرفتن و اندازه دقیق متون و تصاویر
و سایر عناصری که بعداً توسط مدیران سایت ها تغییر میکند اطلاع ندارد بنابر این
چاره ای ندارد جز اینکه همه حالات را در نظر بگیرد و اینکار سبب میشود تا حدودی
از گرافیک و جلوه سایت کاسته شود.
یکی از
مزیت های سایت های داینامیک این است که هیچ محدودیتی برای ایجاد، تغییر یا حذف
مطالب، تصاویر و صفحات و غیره وجود ندارد.
با توجه
به اینکه در سایت های پویا از زبانهای برنامه نویسی پیشرفته استفاده میشود
امکانات زیادی در آنها قابل ایجاد است مانند ایجاد صفحات هوشمند، فرم ها و جستجو های
پیچیده.
استفاده
زیاد از کدها سبب کند شدن بارگذاری سایت و امتیاز آن در موتورهای جستجو
می شود.
نکته:
سایت های پویا برای افراد، شرکتها و سازمان هایی مناسب است که بیش از دوبار در سال
نیاز به تغییر درمحتوای سایت را دارند.
پرتال ها (Portal): پرتال ها سایت های
پویای جامعی هستند که چند هدف خاص را در یک سایت دنبال می کنند به عبارت
دیگر مجموع چند سایت پویا که برای رسیدن به هدفی خاص در کنار هم قرار
گرفته اند را می توان پرتال نامید. به عنوان مثال پرتال خبری می تواند از
چند سایت داینامیک تشکیل شده باشد که هر یک امکانات خاصی چون عضو گیری،
انتشار اخبار، انتشار تصاویر، نظر سنجی و ... را در اختیار مدیران آن قرار دهد.
تمام
ویژگیهای یک سایت پویا می تواند در یک پرتال نیز صدق کند.
نکته:
معمولاً پرتالها توسط سازمان ها، گروه ها و شرکت ها خریداری می شوند. به دلیل
نیاز به بروز رسانی بخش های مختلف اداره آنها توسط یک فرد بسیار مشکل است مگر آنکه
به چشم یک کار حداقل پاره وقت به آن نگاه شود.
سایت های
متحرک استاتیک و نیمه داینامیک (Static and
Dynamic Flash Website): سایت های
فلش یا متحرک دو نوع استاتیک و نیمه داینامیک هستند و توسط نرمافزارهای خاصی
ایجاد می شوند در برخی موارد از XML یا Action Script برای ایجاد قابلیت های تغییر یا هوشمندی در این سایت ها بهره
گرفته می شود.
به طور
کلی سایت های فلش ثابت (استاتیک) غیر قابل تغییر می باشند و مانند سایت های
ثابت یکبار توسط فرد یا افرادی که
طراحی سایت را بر عهده دارند انجام میشود و برای
تغییر آن نیاز است تا افراد به صورت حرفه ای یا نیمه حرفه ای از دانش
طراحی سایتبرخوردار باشند.
اما سایت
های فلش نیمه داینامیک یا نیمه پویا مانند سایت های پویا عمل میکند
و قابل تغییر هستند اما تغییر در آنها به سادگی سایت های پویا نیست و
وسعت ایجاد تغییرات نیز بسیار محدودتر است.
از مزیت
های وب سایت های فلش جذابیت آنهاست. گرافیک زیبا و انیمیشنهای جذاب.
اما از معایب عمده آنها میتوان به عدم خوانده شدن اطلاعات موجود در آنها توسط ربات
های جستجوگر و عمدتا سرعت بسیار پایین بارگذاری اشاره کرد.
نکته: سایت
های فلش برای افراد و گروه ها یا شرکت ها و سازمان هایی مناسب است که نیاز به
تبلیغات ندارند و عموم کاربران با آنها آشنا هستند مانند خوانندگان، سیاست مداران،
بازیگران و گروههای موسیقی، هتلهای معروف، مکانهای توریستی.
سایت های
مجهز به سیستم مدیریت محتوا (Content
Management Systems): سایتهای مجهز
به سیستم مدیریت محتوا که در اصطلاح به CMS که مخفف Content Management
System است مشهورند، وبسایت هایی از نوع پرتال ها
یا سایت های پویا هستند که برای مصارف خاص توسط فردی
طراحی سایت را بر
عهده دارد و یا شرکت هایی که کار
طراحی سایت را انجام میدهند.
تمام
مزایا و معایب مربوط به سایت های پویا در مورد سایت های مجهز به سیستم
مدیریت محتوا صدق می کند.
البته
در نظر داشته باشید که سایت های پویا و پرتال ها نیز مجهز به سیستم مدیریت محتوا
هستند اما آنچه که در CMSها متفاوت است طراحی آنها و سیستم های مدیریت محتوای آنها برای
مصارف خاص است.
از
مزایای سیستم های مدیریت محتوا نسبت به سایر سایت های داینامیک می توان به آماده
بودن و جامع بودن آنها اشاره کرد. از این رو اغلب اینگونه از سایت ها در کمتر از ۳ روز کاری قابل نصب و استفاده هستند.
طراحی
سایت های CMS مانند یک خط تولید محصول است و از آنجایی که بر عهده دارنده
طراحی سایت باید نمونههای محدودی را به صورت انبوه تولید کند سعی در رعایت تمام اصول امنیتی،
گرافیکی، موارد مربوط به رنکینگ و امتیاز موتورهای جستجو و سایر موارد موثر می کند.
با توجه
به مزیت های آنها به تمامی افراد، سازمان ها و شرکت هایی که شرایط داشتن سایت
های داینامیک را دارند توصیه میشود تا ابتدا به دنبال سیستمهای مدیریت
محتوای مخصوص به کار خود بگردند و در صورتی که پیدا نشد به
طراحی سایت های پویا
روی بیاورند.